Spring naar inhoud

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Veilig oversteken en prettig verblijven

Door: S. Kuiper
22 juni 2020

Lekker op het terras van de foodclub zonder geluidsoverlast en veilig oversteken bij de AH! Een (tijdelijke) camera en zebrapad kan helpen.

Idee
Het verbeteren van de Amsterdamse straatweg en een nieuwe inrichting wordt door de gemeente onderzocht en uitgewerkt. Een plan dat door bewoners zeer nodig wordt geacht, en ondersteund wordt. Echter voordat het zover is blijft hard en asociaal rijdend verkeer een bron van overlast en onveiligheid. De drempels aan het begin van de Straatweg hebben een zeer lokaal effect; niet merkbaar in onze buurt. Er is niet veel voor nodig om de verblijfskwaliteit, oversteekbaarheid en ontmoetingsfunctie te versterken: inzet van een zebrapad icm met (tijdelijke) snelheidscamera. Een regenboogpad als mooie toevoeging aan de buurt.

Kosten en opbrengsten

Financieel
De kosten van een flitspaal verschillen per locatie. Raadpleging van verschillende bronnen levert een richtbedrag op van zo'n €20.000.  De gemiddelde opbrengst van een snelheidscamera is zo'n €300.000 per jaar (2018). Het ligt niet voor de hand dat dit bedrag ook gehaald wordt op de Straatweg, echter lijken de cijfers wel op een positieve business case te duiden.

Maatschappelijk
De preventieve werking van de camera zorgt voor een verbeterde leefbaarheid, minder geluidsoverlast en hogere verkeersveiligheid. De oversteekbaarheid van de Straatweg verbetert, en het wordt aantrekkelijker om op een terrasje te zitten. 

Uitvoering
Het zeebrapad / regenboogpad kan door bewoners zelf worden aangelegd met behulp van gemeentelijke verkeersdienst. De beslissing voor een camera wordt vaak gemaakt door het Openbaar Ministerie, die puur kijkt naar verkeersveiligheid. Het is aan gemeente en bewoners om aan te tonen dat leefbaarheid hier een belangrijk aspect is, hier hebben we de gemeente hard bij nodig.Vaak wordt door het Openbaar Ministerie na drie jaar geëvalueerd. Dit is een mooie termijn voor een flitspaal op deze locatie. In Brabant wordt geëxperimenteerd met mobiele flitspalen. Dit is ook een mogelijkheid; na een aantal jaar kan de paal elders in Utrecht worden ingezet; uiteindelijk verdient deze zichzelf terug. 


Argumenten

Argumenten voor

Astrid de Boer | 28 juni 2020 14:09

Nu de stoplichten overdag niet werken is het vaak onmogelijk over te steken met kinderen. Terwijl dat wel de oversteek plek is voor de buurt naar de basisschool. Dus een plek waar veilig kan worden overgestoken en de voetganger het eerste recht hebben lijkt me een must!



marije lieuwens | 6 september 2020 22:44

Ik ben voor omdat dit een hele onveilige plek is om over te steken. Er is een school en een supermarkt en het is vaak lang wachten om veilig over te steken. De auto’s en de doorstroming zal wel belangrijker gevonden worden, maar het is belangrijk dat de veiligheid en leefbaarheid verbeteren. Een voetpad werkt op deze plek alleen in combinatie met handhaving. Er rijden veel chauffeurs met haast.



Argumenten tegen

J Koopman | 27 augustus 2020 00:28

Ik ben tegen omdat er gepleit wordt voor een flitspaal waar deze eigenlijk niet past, de snelheden op dit stukje weg zijn 90% van de tijd gelimiteerd door het overige verkeer, vaak genoeg staat het compleet vast rondom de Laserclinic/AH. De flitspaal lijkt me dus compleet overbodig.

Het regenboogpad daarentegen is een GOED idee! Alleen een regenboogpad zou ik steunen, immers zie ik ook vaak genoeg kinderen op kinderfietsjes zich hier opstellen om over te steken richting De Lessepstraat



Login om verder te gaan



Cancel